Cannabis
is The Cure, z.s.,
IČ: 266 70 232, Tylova 963/2, 77900 Olomouc, doručovací
adresy
Open Royal Academy, Přichystalova 14, 779 00 , elektronicky
openroyalacademy@gmail.com
Ministr
dopravy ČR
Ministerstvo
dopravy
Nábřeží
Ludvíka Svobody 12/1222
P.O.Box
9, 110 15 Praha 1
Věc:
Odvolání
na rozhodnutí ministerstva dopravy ze dne 1.11.2016 čj.
518/2016-072-Z106/6, resp. dne 14.11.
2016 čj.
518/2016-072-Z106/9, které prosíme
přiřadit k odvolání na rozhodnutí ze dne 4. 10. 2016 č.j.
437/2016-072-Z106/4 při získání informací dle zákona č.
106/1999 Sb. ve věci přestupku v dopravě a odebrání řidičského
průkazu při překročení limitu kanabinoidu THC v krvi 2 ng/ml dle
Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26. 2. 2014
Rekapitulace:
1.
Úřad vlády ČR dne 10. 8. 2016 č. j. 14576/2016-PR-3 rozhodl, že
odborné informace k stanovení limitu 2 ng kanabinoidu THC v ml krve
pro odebrání ŘP dle Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26.
2. 2014 má gestor předpisu.
2.
Ministerstvo dopravy jako gestor předpisu dne 26. 8. 2016 č. j.
370/2016-072-Z106/4 rozhodlo, že těmito informacemi disponuje
ministerstvo zdravotnictví, které se na přípravě nařízení
podílelo.
3.
Jak bylo gestoru předpisu doloženo společně s odbornými
studiemi o neovlivnění psychiky u dlouhodobých uživatelů
kanabinoidů, ministerstvo zdravotnictví dne 14.
9.2016 č.j. MZDR 54584/2016-3/MIN/OVA
rozhodlo, že
nemá žádné odborné dopravní studie a stanoviska a podobné
informace, na základě kterých byl stanoven limit 2 ng THC a
na přípravě předmětného vládního nařízení se nepodílelo.
Stejně
tak bylo gestoru předpisu (ministerstvu dopravy) doloženo, že
metabolismus kanabinoidů je zcela odlišný od metabolismu např.
alkoholu a uvolňují se z těla řadu dnů či týdnů bez ovlivnění
psychiky, dále že limit THC pro diskvalifikaci sportovců by
Světovou antidopingovou agenturou před cca 3 roky změněn z 15
ng/ml na 150 ng/ml a že v příbalovém letáku ke konopnému léku
Sativex (viz https://pribalovy-letak.info/sativex-oromucosal-spray)
je uvedeno, že nemocní se mají vyvarovat řízení automobilu při
zahájení terapie, následně si totiž tělo na kanabinoidy zvykne
a nedochází ke změně psychických funkcí. Citujme: „Když
začnete poprvé užívat Sativex oromucosal spray, nesmíte
řídit dopravní prostředky ani obsluhovat stroje, a to až do
doby, kdy jste dospěl (a) k ustálené denní dávce.
I
když jste si již zvykl (a) na užívání přípravku Sativex
oromucosal spray a dávky, které užíváte, jsou ustálené, neměl
(a) byste i přesto řídit dopravní prostředky ani obsluhovat
stroje, pokud
po
užití přípravku Sativex oromucosal spray pociťujete ospalost či
závratě, jež by mohly zhoršit Vaši schopnost vykonávat tyto
činnosti. Pokud
si
nejste jistý(á), neřiďte dopravní prostředky ani neobsluhujte
stroje.“
Konopné léky fy Bedrocan prodávané v lékárně jako Cannabis
flos (konopný květ, lidově marihuana) žádné příbalové letáky
nemají.
4.
K těmto důkazům a skutečnostem byla ministerstvu dopravy dne
17.9.2016 podána žádost o informace, citujme: „Protože
nejde o právní názor či poskytování poradenství a věc se týká
desítek tisíc občanů, kteří mají ŘP a kterým lékař může
dle vyhlášky č. 236/2015 Sb. předepsat za cca 50 tisíc
Kč/měsíčně až 180 gr. Cannabis flos v lékárně a za cca 25
tisíc Kč/ měsíčně Sativex, sdělte prosím informaci, na
základě jakých konkrétních odborných informací a studií byl
limit THC 2 ng/ml. ustanoven a na základě jakých konkrétních
ustanovení jakého předpisu či judikatury orgány veřejné mohou
udělovat přestupky v dopravě u dlouhodobých uživatelů konopných
produktů při překročení limitu THC 2 ng/ml, aby nedošlo k
porušení čl. 4 LZPS ve všech jeho čtyřech bodech, neboť
krev těchto řidičů bude vždy obsahovat nad limit THC 2 ng/ml,
aniž by však byly zhoršeny (ba právě naopak) jejich psychické
schopnosti řídit automobil.“
5.
Ministerstvo dopravy dne 4. 10. 2016 č.j. 437/2016-072-Z106/4
nedodalo
žádné odborné studie pro stanovení limitu THC u dlouhodobých
uživatelů konopných drog,
pouze přiložilo důvodovou zprávu, ze které je patrné pouze a
jen to, že se odborníci shodli na tom, že hodnota 2 ng THC /ml
krve je spolehlivě měřitelná v českých akreditovaných
toxikologických laboratořích a daný limit prokazuje přítomnost
THC v krvi řidiče. Nic víc, nic míň. Taková informace však
postrádá
základní atributy zákonného postupu,
pokud již v roce 2004 byla bez notifikace u EK schválena
vědeckovýzkumná (pokusnická) činnost s konopím pěstovaném na
ploše do 100m2/osobu (pěstování, zpracování a distribuce dle §
5, odst. 5 a novelizace § 29 zákona o návykových látkách), což
ČR vždy jako organizovaná zločinecká skupina zcela ignorovala, v
roce 2008 judikatura určila netrestnost pěstování a zpracování
konopí k terapii, což ČR rovněž jako banda zločinců zcela
ignorovala a ignoruje, v roce 2008 navíc SUKL přepisem zapsal THC
(Dronabinol, Marinol etc.) do lékopisu a v roce 2009 bez notifikace
u Evropské komise MZ ČR povolila za splnění podmínek výrobu THC
dle novelizace § 8 zákona o návykových látkách, v roce 2010
unijní judikatura určila, že terapie a výzkum konopí není
trestný čin, což ČR rovněž brutálně nerespektuje, v
roce 2011 byl konopný lék Sativex zapsán do českého lékopisu
s
výše uvedeným příbalovým letákem k omezení v dopravě
a banda talárových zločinců na NS v roce 2011 – 2016 opakovaně
v rozporu se zákony, judikaturou, důkazy a fakty označila konopí
prekurzorem, aby porušování zákonů nesměl projednat Soudní
dvůr, v roce 2013 ČR opět bez notifikace schválila konopí jako
lék, který se však nesmí vyrábět, protože na separaci
kanabinoidů dle nenotifikovaného § 15 písm. e) zákona o
návykových látkách nikdo povolení nevydává. Souhrnně řečeno
ČR vykazuje dlouhodobé porušování úmluv a zákonů vůči
osobám užívajícím konopné drogy. Tato diskriminace je patrná
při určení limitu kanabinoidu THC v krvi 2 ng/ml dle Nařízení
vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26. 2. 2014, který porušuje všechna
ustanovení čl. Listiny ZPS a rovněž čl. 39 Listiny ZPS.
6.
V Odvolání ze 17.10.2016 byl ministr
dopravy žádán přikázat vydat informaci: „Na
základě jakých konkrétních ustanovení jakého předpisu či
judikatury orgány veřejné mohou udělovat přestupky v dopravě u
dlouhodobých uživatelů konopných produktů při překročení
limitu THC 2 ng/ml, aby nedošlo k porušení čl. 4 LZPS ve všech
jeho čtyřech bodech, neboť krev těchto řidičů bude vždy
obsahovat nad limit THC 2 ng/ml, aniž by však byly zhoršeny (ba
právě naopak) jejich psychické schopnosti řídit automobil a
doporučení u konopných léčiv řízení automobilu rovněž
nezakazují, protože u dlouhodobých uživatelů nedochází ke
změně psychiky.“
7.
V
samostatném řízení dle zákona o informacích bylo dne
17.10.2016 rovněž
žádáno
sdělit tyto informace: 1)
Pokud je denní dávka konopných léčiv Sativex cca 33 mg. THC a
Bedrocanu až 1000 mg denně, sdělte, jaký obsah THC v krvi má
osoba s vahou 50, 75 a 100 kg po 60, 120 a 180 dnech užívání
tohoto konopného léčiva. 2) Který státní orgán je odpovědný
za sdělení, že při užívání konopných léčiv je možné u
dlouhodobých uživatelů řídit automobil? 3) Bylo kdy ministerstvo
dopravy přímo účastno na novelizacích zákona o léčivech a
zákona o návykových látkách ve věci konopí jako léku,
potraviny či kosmetiky anebo se v rámci meziresortního
připomínkování podílelo na tvorbě těchto norem a je
doložitelné, že protestovalo či vzneslo nějaké negativní
připomínky k povolení užívání těchto látek řidiči a
podepřelo je odbornými argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně
ovlivňuje řízení automobilu?
8.
Ministerstvo dopravy dne 1.11.2016 čj.
518/2016-072-Z106/6, které bylo odvoláváno nejméně v bodu 3
žádosti a rozhodnutým mylně jako stížnost dle autoremedury dne
14.11.
2016 čj.
518/2016-072-Z106/9 rozhodlo, add 1) že uvedenými informacemi o
obsahu THC v krvi u řidičů užívajících konopná léčiva
disponuje Ministerstvo zdravotnictví add 2) že za sdělení, že je
možné řídit automobil při užívání konopných léčiv je
odpovědné ministerstvo zdravotnictví a add 3) že se ministerstvo
dopravy nevzneslo k vládnímu nařízení s limitem THC v
meziresortním řízení žádné připomínky a nikdy se neúčastnilo
na novelizacích zákona o léčivech a zákona o návykových
látkách ve věci konopí jako léku, potraviny či kosmetiky anebo
se v rámci meziresortního připomínkování podílelo na tvorbě
těchto norem a není tedy doložitelné, že by ministerstvo dopravy
protestovalo či vzneslo nějaké negativní připomínky k povolení
užívání těchto látek řidiči a podepřelo je odbornými
argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně ovlivňuje řízení
automobilu.
9.
V Rozhodnutí ze dne 14.11.2016 ministerstvo dopravy uvedlo opětovný
blud, že limit 0,2 ng THC v ml. krve byl navržen dle odborného
poznání, když
toto není pravdou
a jde toliko a jen o limit kanabinoidu THC naměřitelný v českých
laboratořích (viz důvodová zpráva ) a citujme dále další
nepravdu ve vztahu k limitu, že je údajně podrobně prozkoumán,
když ministerstvo dopravy a zdravotnictví nemá žádné studie,
jak bylo doloženo„ …. přitom
z těchto odborných závěrů vychází, neboť stanoví, že u
nejčastěji se vyskytujících návykových látek, jejichž účinky
na organismus člověka
jsou podrobněji prozkoumány, je možné paušálně stanovit
hranici,
od níž platí, že je řidič z důvodu působení takové návykové
látky ovlivněn ve své schopnosti řídit motorové vozidlo “
Dále
však toto silné tvrzení ministerstvo dopravy samo zpochybňuje,
když v rozhodnutí ze dne 14.11:2016 uvádí, citujme: „…...
Cílem
Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. bylo stanovit právním předpisem
limity návykových látek v krevním vzorku, při kterých se
má za to,
že řidič je ovlivněn návykovou látkou. Vycházelo se z
odborných konzultací a zkušeností ze zahraničí. V nařízení
vlády je
použito spojení, že „se řidič považuje“,
protože
přesný limit nelze stanovit ani v právní úpravě a v názoru na
něj se liší také odborné studie
(tato hodnota je individuální a závisí na řadě hledisek typu
věk, zdravotní stav apod.). Nařízení
vlády mělo zamezit nebo alespoň zmírnit do jeho přijetí
existující problémy, které spočívaly v tom, že v každém
jednotlivém případě bylo nutné posouzení znalcem z oboru
psychiatrie a také z dalších oborů, což bylo časově a
především finančně
velmi nákladné.
Volilo
se proto řešení, které existuje také v jiných státech, je však
třeba zdůraznit, že limity jsou v jednotlivých státech odlišné.
Samotná
úprava dlouhodobých uživatelů konopných produktů z lékařských
důvodů při řízení motorového vozidla není
zákonným způsobem v právním řádu České republiky upravena.
Při
volném hodnocení důkazů může správní orgán dojít k závěru,
že pro potřeby zjištění stavu věci může ve správním řízení
přibrat
k řízení odborného znalce. Správní
orgán v přestupkovém řízení může v případě dlouhodobých
uživatelů konopných produktů při hodnocení důkazních
prostředků využít
institutu soudního znalce, který může určit, zdali se podezřelý
z přestupku dopustil přestupku
řízení motorových vozidel pod vlivem návykové látky, tedy
stanovit, zdali míra ovlivnění byla taková, která by určila
takový stav, kdy přestupce již nesměl řídit vozidlo, jelikož
by tím ohrožoval sebe nebo jiné účastníky provozu na pozemních
komunikacích.“
Co
je však
kromě sdělení, že o věci musí vždy rozhodovat až teprve
znalec (v dopravě a dopravní psychologii) nejdůležitější
k
bodu 3 žádosti, je tvrzení ministerstva dopravy ze dne 14.11.2016:
„
….Ministerstvo dopravy v mezirezortním připomínkovém řízení
neuplatňovalo připomínky k těmto návrhům a jejich novelám,
které by se týkaly předmětné problematiky. (Ministerstvo dopravy
se přímo nepodílelo na tvorbě zákonů č. 167/1998 Sb. a
378/2007 Sb., jelikož autorem těchto zákonů je Ministerstvo
zdravotnictví.) Nadto
lze konstatovat, že skutečnost, zda byly či nebyly připomínky ze
strany Ministerstva dopravy uplatněny, je však nerozhodná. Z
právního hlediska je významné znění zákona schválené
Parlamentem České republiky, které může být a v řadě případů
také je zcela odlišné od vládního návrhu zákona předloženého
do zákonodárného sboru.“
Z
tohoto sdělení ministerstva dopravy lze dle našeho názoru také
implikovat, že
zákon o léčivech a zákon o návykových látkách svými
novelizacemi od roku 2004 ve věci výzkumu a vývoje a zpřístupnění
konopí jako léčiva, kosmetiky a potraviny jsou nadřazené
právní normy
(zákon) od vládního nařízení s limitem THC dle Nařízení
vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26. 2. 2014 (vyhláška), což rovněž
jde k tíži ministerstva dopravy, zdravotnictví a správních
orgánů porušujících
čl. 4 LZPS u uživatelů konopných léčiv (drog), kteří mají
být po zahájení přestupkového řízení teprve v soudně
znaleckém řízení podrobeni testům, zda při užívání
konopných léčiv (drog) mají při té či té hranici THC v krvi
zlepšeny/zhoršeny řidičské schopnosti, což je dle našeho
názoru nepřípustné!
9.
Dodejme, že rozhodnutí ministerstva dopravy ze dne 1.11.2016 čj.
518/2016-072-Z106/6 svalující veškerou odpovědnost za řízení
automobilu při užití konopných léčiv
bylo zasláno k rozhodnutí ministerstvu zdravotnictví a Státnímu
ústavu pro kontrolu léčiv. Oba
tyto orgány vydaly obstrukční rozhodnutí. Státní
ústav pro kontrolu léčiv dne 8.11.2016
sp. zn. sukls264532/2016, č j. sukl266478/2016 uvedl,
že ministerstvo dopravy dne 1.11.2016 čj. 518/2016-072-Z106/6
označilo povinným ministerstvo zdravotnictví, a ne SUKL, který
přitom léky schvaluje, což bylo napadeno odvoláním. Ministerstvo
zdravotnictví dne 10.11.2016
MZDR 63966/2016-2-MIN/OVA
k žádosti č. 1. týkající se obsahu THC v krvi řidiče dle jeho
váhy po použití konopného léčiva nemá
žádné informace a
u žádosti č. 2 týkající odpovědnosti toho kterého orgánu
státní správy zodpovědného za sdělení, že lze řídit
automobil při použití konopných léčiv není
žádná informace,
tedy, že MZ ČR neví, že je samo (nebo SUKL) za toto odpovědné!
Na žádost č. 3. s dotazem, zda se ministerstvo dopravy nějak
účastnilo či připomínkovalo novelizace zákona o léčivech a
zákona o návykových látkách a zda nějak protestovalo proti
limitu THC ve vládním nařízení, ministerstvo zdravotnictví
odpovědělo, že sdělení je příliš obecné, že předmětné
zákony byly mnohokrát novelizovány a vyzvalo k doplnění žádosti,
což je napadáno v odvolacím řízení jako obstrukční
rozhodnutí.
10.
S ohledem na uvedené je ministerstvo dopravy v odvolacím řízení
na žádost číslo 3 ze dne 17.10.2016 žádáno zcela
explicitně sdělit, zda musí každý řidič projít při zjištění
nadlimitu 2 ng THC/ ml krve přestupkovým řízením doplněným o
znalecké zkoumání, což by však odporovalo doporučením na
příbalovém letáku u konopného léčiva, nebo se domnívá, že
MZ ČR, ev. SUKL byl a je povinným pro takovéto řidiče vydat
samostatné oprávnění k užívání konopných léčiv pro případ
dopravní kontroly policií, která by jej (na základě jakého
předpisu ministerstva dopravy?) zbavila obvinění.
Děkujeme
Dne
14.11.2016
Dušan
Dvořák, MMCA, předseda správní rady
Přílohy
emailem: rozhodnutí
ministerstva dopravy pro předmětné řízení
Od: <jana.klenotova@mdcr.cz>
Datum: 14. listopadu 2016 15:00
Předmět: Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. - stížnost na postup při vyřizování žádosti - autoremedura
Komu: openroyalacademy@gmail.com
Datum: 14. listopadu 2016 15:00
Předmět: Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. - stížnost na postup při vyřizování žádosti - autoremedura
Komu: openroyalacademy@gmail.com
Cannabis
is The Cure z. s.
Tylova
963/2
779
00 Olomouc
Doručovat:
Open
Royal Academy
Přichystalova
180/14
779
00 Olomouc
e-mail: openroyalacademy@gmail.com
Naše
čj. 518/2016-072-Z106/9 + příloha (vyhl.
č. 277/2004 Sb.)
Věc:
|
Stížnost
na postup povinného orgánu při vyřizování žádosti dle
zákona č. 106/1999 Sb. - autoremedura
|
|
Vážení,
Ministerstvu
dopravy byla doručena Vaše žádost o informace dle zákona č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím(dále jen
„InfZ“), která byla součástí podání stížnosti proti
způsobu vyřízení žádosti o informace ze dne 17. 9. 2016. Toto
podání bylo doručeno na ministerstvu dne 26. 10. 2016 a
zaregistrováno podatelnou pod č.p. 55621/2016-MD-CKDP. V žádosti
požadujete poskytnutí následujících informací:
„1)
Pokud je denní dávka konopných léčiv Sativex cca 33 mg. THC a
Bedrocanu až 1000 mg denně, sdělte, jaký obsah THC v krvi
má osoba s vahou 50, 75 a 100 kg po 60, 120 a 180 dnech užívání
tohoto konopného léčiva.
2)
Který státní orgán je odpovědný za sdělení, že při užívání
konopných léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit
automobil?
3)
Bylo kdy ministerstvo dopravy přímo účastno na novelizacích
zákona o léčivech a zákona o návykových látkách ve věci
konopí jako léku, potraviny či kosmetiky anebo se v rámci
meziresortního připomínkování podílelo na tvorbě těchto norem
a je doložitelné, že protestovalo či vzneslo nějaké negativní
připomínky k povolení užívání těchto látek řidiči a
podepřelo je odbornými argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně
ovlivňuje řízení automobilu?“
Ministerstvo
dopravy na základě stanoviska a podkladů věcně příslušného
Odboru agend řidičů Vaší výše uvedenou žádost vyřídilo
přípisem ze dne 1. 11. 2016, čj. 518/2016-072-Z106/6. Proti
tomuto vyřízení jste dne 2. 11. 2016 podali formou
prostého e-mailu stížnost na postup povinného orgánu při
vyřizování žádosti o informace dle InfZ. Toto podání
jste doplnili o listinnou podobu včetně podpisu předsedy správní
rady, které bylo doručeno na Ministerstvo dopravy dne 8. 11. 2016
(podáno na poště dne 7. 11. 2016). Dle obsahu předmětného
podání vyplývá, že stížnost směřujete proti
tomu, že Vám nebyly poskytnuty veškeré požadované
informace, neboť dle Vašeho názoru je povinným subjektem dle InfZ
Ministerstvo dopravy, nikoliv Ministerstvo zdravotnictví.
Dle
§ 16a odst. 5 InfZ povinný subjekt předloží stížnost spolu se
spisovým materiálem nadřízenému orgánu do 7 dnů ode dne, kdy
mu stížnost došla, pokud stížnosti sám zcela nevyhoví tím, že
poskytne požadovanou informaci. Odbor komunikace požádal Odbor
agend řidičů a Odbor legislativy o ověření úplnosti
poskytnutých podkladů. Po ověření úplnosti Vám v rámci
autoremedury poskytujeme následující informace:
Úvodem
je třeba znovu připomenout, jak bylo uvedeno v naší
předchozí odpovědi ze dne 4. 10. 2016, čj. 437/2016-072-Z106/4,
že zákonodárce Nařízením vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26.
2. 2014 definoval hranice návykových látek z důvodu
přehlednosti u nejčastěji se vyskytujících návykových látek a
vycházel ze současného odborného stavu poznání fungování
těchto návykových látek, kdy je již řidič motorového vozidla
pod jejím vlivem. Navrhovaná úprava byla zavedena z důvodu
zefektivnění přestupkového řízení a vymahatelnosti práva,
které mělo odradit uživatele návykových látek. Stanovení
hranic návykových látek bylo konzultováno jak s psychiatry,
tak s odborníky z České společnosti soudního lékařství
a soudní toxikologie České lékařské společnosti J. E. Purkyně.
Příslušná právní úprava zákona o silničním provozu, včetně
nařízení vlády č. 41/2014 Sb., přitom
z těchto odborných závěrů vychází, neboť stanoví, že u
nejčastěji se vyskytujících návykových látek, jejichž účinky
na organismus člověka jsou podrobněji prozkoumány, je možné
paušálně stanovit hranici, od níž platí, že je řidič
z důvodu působení takové návykové látky ovlivněn ve své
schopnosti řídit motorové vozidlo (blíže viz důvodová zpráva,
která Vám byla zaslána).
Cílem
Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. bylo stanovit právním předpisem
limity návykových látek v krevním vzorku, při kterých se má za
to, že řidič je ovlivněn návykovou látkou. Vycházelo se z
odborných konzultací a zkušeností ze zahraničí. V nařízení
vlády je použito spojení, že „se řidič považuje“, protože
přesný limit nelze stanovit ani v právní úpravě a v názoru na
něj se liší také odborné studie (tato hodnota je individuální
a závisí na řadě hledisek typu věk, zdravotní stav
apod.). Nařízení vlády mělo zamezit nebo alespoň zmírnit
do jeho přijetí existující problémy, které spočívaly v tom,
že v každém jednotlivém případě bylo nutné posouzení znalcem
z oboru psychiatrie a také z dalších oborů, což bylo časově a
především finančně velmi nákladné. Volilo se proto
řešení, které existuje také v jiných státech, je však třeba
zdůraznit, že limity jsou v jednotlivých státech odlišné.
Samotná
úprava dlouhodobých uživatelů konopných produktů z lékařských
důvodů při řízení motorového vozidla není zákonným způsobem
v právním řádu České republiky upravena. Při volném
hodnocení důkazů může správní orgán dojít k závěru,
že pro potřeby zjištění stavu věci může ve správním řízení
přibrat k řízení odborného znalce. Správní orgán
v přestupkovém
řízení může v případě dlouhodobých uživatelů
konopných produktů při hodnocení důkazních prostředků využít
institutu soudního znalce, který může určit, zdali se podezřelý
z přestupku dopustil přestupku řízení motorových vozidel pod
vlivem návykové látky, tedy stanovit, zdali míra ovlivnění byla
taková, která by určila takový stav, kdy přestupce již nesměl
řídit vozidlo, jelikož by tím ohrožoval sebe nebo jiné
účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Dále
k jednotlivým bodům Vaší žádosti:
K bodu
1)
„Pokud
je denní dávka konopných léčiv Sativex cca 33 mg. THC a
Bedrocanu až 1000 mg denně, sdělte, jaký obsah THC v krvi
má osoba s vahou 50, 75 a 100 kg po 60, 120 a 180 dnech užívání
tohoto konopného léčiva. „
Odpověď:
S odkazem
na shora uvedené, Ministerstvo dopravy sděluje, že se jedná o
odborné zdravotní posouzení, které není v působnosti ani
možnostech Ministerstva dopravy, nýbrž Ministerstva zdravotnictví.
K bodu 2)
„Který
státní orgán je odpovědný za sdělení, že při užívání
konopných léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit
automobil?
Odpověď:
Státním
orgánem odpovědným za sdělení, že při užívání konopných
léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit automobil,
je Ministerstvo zdravotnictví. Toto ministerstvo je gestorem
(viz § 137 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.) vyhlášky č. 277/2004
Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových
vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s
podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího
zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle
motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o
zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel). K tomu
Vám zasíláme přílohy této vyhlášky, které vše potvrzují.
K výše
uvedenému je nezbytné doplnit, že obecné vyjádření ke
schopnosti řídit motorové vozidlo při dlouhodobém užívání
konopných léčiv nelze podat. Ani příbalové informace k většině
léků nejsou v tomto směru zpracovány jednoznačně,
používají spojení „je třeba dbát vyšší opatrnosti, nelze
vyloučit, ojediněle se objevují apod.“ . Z tohoto
důvodu Ministerstvo dopravy, jak uvedeno úvodem tohoto přípisu,
upozorňuje na možnost využít ve správním řízení znaleckého
posouzení.
K bodu 3) „Bylo
kdy ministerstvo dopravy přímo účastno na novelizacích zákona o
léčivech a zákona o návykových látkách ve věci konopí jako
léku, potraviny či kosmetiky anebo se v rámci meziresortního
připomínkování podílelo na tvorbě těchto norem a je
doložitelné, že protestovalo či vzneslo nějaké negativní
připomínky k povolení užívání těchto látek řidiči a
podepřelo je odbornými argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně
ovlivňuje řízení automobilu?“
Odpověď:
Ministerstvo
dopravy v mezirezortním připomínkovém řízení
neuplatňovalo připomínky k těmto návrhům a jejich novelám,
které by se týkaly předmětné problematiky. (Ministerstvo
dopravy se přímo nepodílelo na tvorbě zákonů č. 167/1998 Sb. a
378/2007 Sb., jelikož autorem těchto zákonů je Ministerstvo
zdravotnictví.)
Nadto
lze konstatovat, že skutečnost, zda byly či nebyly připomínky ze
strany Ministerstva dopravy uplatněny, je však nerozhodná.
Z právního hlediska je významné znění zákona schválené
Parlamentem České republiky, které může být a v řadě
případů také je zcela odlišné od vládního návrhu zákona
předloženého do zákonodárného sboru.
S pozdravem
Jakub
Stadler
|
ředitel
Odboru komunikace
|
|
Vyřizuje
Jana Klenotová
|
-
Od: Open Royal Academy <openroyalacademy@gmail.com>
Datum: 2. listopadu 2016 11:53
Předmět: Re: Žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. - odpověď k bodu 2
Komu: jana.klenotova@mdcr.cz, posta@mdcr.cz
Cannabis
is The Cure, z.s., IČ: 266 70 232, Tylova 963/2, 77900 Olomouc,
člen asociace Open Royal Academy, doručovací adresa poštou Open
Royal Academy, Přichystalova 180/14, 779 00 Olomouc,
elektronicky openroyalacademy@gmail.com
Věc:
odvolání proti rozhodnutí čj.
518/2016-072-Z106/6 doručeného na naši podatelnu 1.11.2016, viz
níže
Odvolání
prosím přiřadte k našemu odvolání na nevydání informací
č.j. 55621/2016-MD-CKDP
, neboť nejméně v žádosti číslo 3 níže je povinným
ministerstvo dopravy a nikoliv ministerstvo zdravotnictví, jak je v
rozhodnutí čj.
518/2016-072-Z106/6 uvedeno
Žádáme
laskavě, aby odvolání mohlo být zasláno takto elektronicky,
neboť si nás úřady přehazují jako horkou bramboru a peníze za
poštovné měříme za ty roky na desítky tisíc korun a naše
elektronická adresa je ministerstvu známa a jsme vedeni ve
veřejném rejstříku
Děkujeme
za pochopení
V
Olomouci dne 2.11.2016
Dušan
Dvořák, MMCA
Předseda
správní rady
Cannabis is The Cure z. s.
Tylova 963/2
779 00 Olomouc
Doručovat:
Open Royal Academy
Přichystalova 180/14
779 00 Olomouc e-mail: openroyalacademy@gmail.com
Naše čj. 518/2016-072-Z106/6
Věc Žádost o informace -odpověď k bodu 2
Vážení,
Ministerstvu dopravy byla doručena Vaše žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím(dále jen „InfZ“), která byla součástí podání stížnosti proti způsobu vyřízení žádosti o informace ze dne 17. 9. 2016. Toto podání bylo doručeno na ministerstvu dne 26. 10. 2016 a zaregistrováno podatelnou pod č.p. 55621/2016-MD-CKDP. V žádosti požadujete poskytnutí následujících informací:
„V samostatném řízení dle zákona o informacích rovněž sdělte tyto informace:
1) Pokud je denní dávka konopných léčiv Sativex cca 33 mg. THC a Bedrocanu až 1000 mg denně, sdělte, jaký obsah THC v krvi má osoba s vahou 50, 75 a 100 kg po 60, 120 a 180 dnech užívání tohoto konopného léčiva.
2) Který státní orgán je odpovědný za sdělení, že při užívání konopných léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit automobil?
3) Bylo kdy ministerstvo dopravy přímo účastno na novelizacích zákona o léčivech a zákona o návykových látkách ve věci konopí jako léku, potraviny či kosmetiky anebo se v rámci meziresortního připomínkování podílelo na tvorbě těchto norem a je doložitelné, že protestovalo či vzneslo nějaké negativní připomínky k povolení užívání těchto látek řidiči a podepřelo je odbornými argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně ovlivňuje řízení automobilu?“
Ministerstvo dopravy na základě stanoviska a podkladů věcně příslušného Odboru agend řidičů k Vaší výše uvedené žádosti přípisem ze dne 31. 10. 2016, čj. 518/2016-072-Z106/4 žádost v bodě 1 a 3 v souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. c) InfZ bez dalšího odložilo, neboť se požadované informace vztahují k působnosti Ministerstva zdravotnictví.
K bodu 2 žádosti Ministerstvo dopravy sděluje, že státním orgánem odpovědným za sdělení, že při užívání konopných léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit automobil, je Ministerstvo zdravotnictví. Toto ministerstvo je gestorem (viz § 137 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb.) vyhlášky č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel). K tomu Vám zasíláme přílohy této vyhlášky, které vše potvrzují.
S pozdravem
Jakub
Stadler
|
ředitel
Odboru komunikace
|
Cannabis
is The Cure, z.s., IČ:
266 70 232, Tylova 963/2, 77900 Olomouc, člen asociace Open
Royal Academy, doručovací adresa poštou Open Royal Academy,
Přichystalova 180/14, 779 00 Olomouc,
elektronicky openroyalacademy@gmail.com
Ministr
dopravy ČR
Ministerstvo
dopravy
Nábřeží
Ludvíka Svobody 12/1222
P.O.Box
9, 110 15 Praha 1
Věc: Odvolání
na rozhodnutí ministerstva dopravy ze dne 4. 10. 2016 č.j.
437/2016-072-Z106/4 při získání informací dle zákona č.
106/1999 Sb. ve věci přestupku v dopravě a odebrání
řidičského průkazu při překročení limitu kanabinoidu THC
v krvi 2 ng/ml dle Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26.
2. 2014
Rekapitulace:
1. Úřad
vlády ČR dne 10. 8. 2016 č. j. 14576/2016-PR-3 rozhodl, že
odborné informace k stanovení limitu 2 ng kanabinoidu THC v ml
krve pro odebrání ŘP dle Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. ze dne
26. 2. 2014 má gestor předpisu.
2. Ministerstvo
dopravy jako gestor předpisu dne 26. 8. 2016 č. j.
370/2016-072-Z106/4 rozhodlo, že těmito informacemi disponuje
ministerstvo zdravotnictví, které se na přípravě nařízení
podílelo.
3. Jak
bylo gestoru předpisu doloženo společně s odbornými
studiemi o neovlivnění psychiky u dlouhodobých uživatelů
kanabinoidů, ministerstvo zdravotnictví dne 14. 9.2016 č.j.
MZDR 54584/2016-3/MIN/OVA rozhodlo, že nemá žádné odborné
dopravní studie a stanoviska a podobné informace, na základě
kterých byl stanoven limit 2 ng THC a na přípravě předmětného
vládního nařízení se nepodílelo. Stejně tak bylo gestoru
předpisu doloženo, že metabolismus kanabinoidů je zcela odlišný
od metabolismu např. alkoholu a uvolňují se z těla řadu dnů
či týdnů bez ovlivnění psychiky, dále že limit THC pro
diskvalifikaci sportovců by Světovou antidopingovou agenturou před
cca 3 roky změněn z 15 ng/ml na 150 ng/ml a že v příbalovém
letáku ke konopnému léku Sativex
(vizhttps://pribalovy-letak.info/sativex-oromucosal-spray)
je uvedeno, že nemocní se mají vyvarovat řízení automobilu při
zahájení terapie, následně si totiž tělo na kanabinoidy zvykne
a nedochází ke změně psychických funkcí. Citujme: „Když
začnete poprvé užívat Sativex oromucosal spray, nesmíte
řídit dopravní prostředky ani obsluhovat stroje, a to až do
doby, kdy jste dospěl (a) k ustálené denní dávce. I
když jste si již zvykl (a) na užívání přípravku Sativex
oromucosal spray a dávky, které užíváte, jsou ustálené,
neměl (a) byste i přesto řídit dopravní prostředky
ani obsluhovat stroje, pokud po
užití přípravku Sativex oromucosal spray pociťujete ospalost
či závratě, jež by mohly zhoršit Vaši schopnost vykonávat tyto
činnosti. Pokud si
nejste jistý(á), neřiďte dopravní prostředky ani neobsluhujte
stroje.“ Konopné léky fy Bedrocan prodávané v lékárně
jako Cannabis flos (konopný květ, lidově marihuana) žádné
příbalové letáky nemají.
4. K těmto
důkazům a skutečnostem byla ministerstvu dopravy dne 17.9.2016
podána žádost o informace, citujme: „Protože
nejde o právní názor či poskytování poradenství a věc se týká
desítek tisíc občanů, kteří mají ŘP a kterým lékař může
dle vyhlášky č. 236/2015 Sb. předepsat za cca 50 tisíc
Kč/měsíčně až 180 gr. Cannabis flos v lékárně a za cca
25 tisíc Kč/ měsíčně Sativex, sdělte prosím informaci, na
základě jakých konkrétních odborných informací a studií byl
limit THC 2 ng/ml. ustanoven a na základě jakých konkrétních
ustanovení jakého předpisu či judikatury orgány veřejné mohou
udělovat přestupky v dopravě u dlouhodobých uživatelů
konopných produktů při překročení limitu THC 2 ng/ml, aby
nedošlo k porušení čl. 4 LZPS ve všech jeho čtyřech
bodech, neboť
krev těchto řidičů bude vždy obsahovat nad limit THC 2 ng/ml,
aniž by však byly zhoršeny (ba právě naopak) jejich psychické
schopnosti řídit automobil.“
5. Ministerstvo
dopravy dne 4. 10. 2016 č.j. 437/2016-072-Z106/4 nedodalo
žádné odborné studie pro stanovení limitu THC u dlouhodobých
uživatelů konopných drog, pouze
přiložilo důvodovou zprávu, ze které je patrné pouze a jen to,
že se odborníci shodli na tom, že hodnota 2 ng THC /ml krve je
spolehlivě měřitelná v českých akreditovaných
toxikologických laboratořích a daný limit prokazuje přítomnost
THC v krvi řidiče. Nic víc, nic míň. Taková informace
však postrádá
základní atributy zákonného postupu,
pokud již v roce 2004 byla bez notifikace u EK schválena
vědeckovýzkumná (pokusnická) činnost s konopím pěstovaném
na ploše do 100m2/osobu (pěstování, zpracování a distribuce dle
§ 5, odst. 5 a novelizace § 29 zákona o návykových látkách),
což ČR vždy jako organizovaná zločinecká skupina zcela
ignorovala, v roce 2008 judikatura určila netrestnost pěstování
a zpracování konopí k terapii, což ČR rovněž jako banda
zločinců zcela ignorovala a ignoruje, v roce 2008 navíc
SUKL přepisem zapsal THC (Dronabinol, Marinol etc.) do lékopisu a v
roce 2009 bez notifikace u Evropské komise MZ ČR povolila za
splnění podmínek výrobu THC dle novelizace § 8 zákona o
návykových látkách, v roce 2010 unijní judikatura určila,
že terapie a výzkum konopí není trestný čin, což ČR rovněž
brutálně nerespektuje, v roce
2011 byl konopný lék Sativex zapsán do českého lékopisu s výše
uvedeným příbalovým letákem k omezení v dopravě a
banda talárových zločinců na NS v roce 2011 – 2016
opakovaně v rozporu se zákony, judikaturou, důkazy a
fakty označila konopí prekurzorem, aby porušování zákonů
nesměl projednat Soudní dvůr, v roce 2013 ČR opět bez
notifikace schválila konopí jako lék, který se však nesmí
vyrábět, protože na separaci kanabinoidů dle nenotifikovaného §
15 písm. e) zákona o návykových látkách nikdo povolení
nevydává. Souhrnně řečeno ČR vykazuje dlouhodobé porušování
úmluv a zákonů vůči osobám užívajícím konopné drogy. Tato
diskriminace je patrná při určení limitu kanabinoidu THC v krvi
2 ng/ml dle Nařízení vlády č. 41/2014 Sb. ze dne 26. 2. 2014,
který porušuje všechna ustanovení čl. Listiny ZPS a rovněž čl.
39 Listiny ZPS.
Ministr
dopravy je žádán přikázat vydat informaci:
„Na
základě jakých konkrétních ustanovení jakého předpisu či
judikatury orgány veřejné mohou udělovat přestupky v dopravě
u dlouhodobých uživatelů konopných produktů při překročení
limitu THC 2 ng/ml, aby nedošlo k porušení čl. 4 LZPS ve
všech jeho čtyřech bodech, neboť krev těchto řidičů bude vždy
obsahovat nad limit THC 2 ng/ml, aniž by však byly zhoršeny (ba
právě naopak) jejich psychické schopnosti řídit automobil a
doporučení u konopných léčiv řízení automobilu rovněž
nezakazují, protože u dlouhodobých uživatelů nedochází ke
změně psychiky.“
V
samostatném řízení dle zákona o informacích rovněž sdělte
tyto informace:
1)
Pokud je denní dávka konopných léčiv Sativex cca 33 mg. THC a
Bedrocanu až 1000 mg denně, sdělte, jaký obsah THC v krvi
má osoba s vahou 50, 75 a 100 kg po 60, 120 a 180 dnech užívání
tohoto konopného léčiva.
2)
Který státní orgán je odpovědný za sdělení, že při užívání
konopných léčiv je možné u dlouhodobých uživatelů řídit
automobil?
3)
Bylo kdy ministerstvo dopravy přímo účastno na novelizacích
zákona o léčivech a zákona o návykových látkách ve věci
konopí jako léku, potraviny či kosmetiky anebo se v rámci
meziresortního připomínkování podílelo na tvorbě těchto norem
a je doložitelné, že protestovalo či vzneslo nějaké negativní
připomínky k povolení užívání těchto látek řidiči a
podepřelo je odbornými argumenty, že limit THC 2 ng/ml negativně
ovlivňuje řízení automobilu?
Děkujeme
vám za zájem a čas, který jste rozhodnutí věnovali.
Dne
17. 10. 2016
Dušan
Dvořák, MMCA, předseda
PS.
Vzhledem k tomu, že jsem byl po odeslání mailu na vaši podatelnu
dva dny zadržován ve věci konopí policií a následně mi byl
policií sebrán také počítač a nemohl jsem vám poslat opravný
prostředek také s podpisem ve včasné lhůtě do 5 dní od
doručení emailového podání, tímto se omlouvám za prodlevy
způsobené naprosto nevyjasněnými pojmy nikoliv ve správním
právu jako výše, ale dokonce také v trestním právu. Na
rozhodnutí ministra trváme.
Opravný
prostředek je odeslán 7 dní od přijetí emailového podání,
tzn. 24.10.2016
Dušan
Dvořák